tirsdag 16. august 2011

Hjemmelaget pesto

Jeg har blitt hekta på pesto og den beste pestoen er den jeg lager selv! Siden forrige gang jeg lagde pesto, har leg latt basilikumplanta stå i vinduskarmen min, ved siden av gressløk og kruspersille, og vokse seg stor og fin.
Nå hadde den endelig blitt stor nok til å brukes på en ny krukke pesto. Her er oppskriften på min favoritt:

1 fedd hvitløk
5 ss pinjekjerner
1 potte basilikum
75 g parmesan
0,5 dl olje
salt og pepper

Ha pinjekjærnene i en tørr stekepanne på middels varme. Rør rundt i pinjekjernene til de begynner å gi fra seg litt lukt og får litt farge (Pass på, for det går fort fra farge til brent hvis du lar dem ligge og vente i en varm panne). Du kan også få kjøpt ferdig ristede pijekjerner og da trenger du selvfølgelig ikke riste dem en gang til.

Oppskriften sier at du kan bruke stavmikser, kjøkkenmaskin eller morter for å blande ingrediensene sammen. Siden jeg ikke har noen av disse tre alternativene, har jeg prøvd å bruke blender et ganger, noe som fugerer greit, men det blir en del svinn fordi mye av massen fester seg i bunnen og er vanskelig å få opp, i tillegg til at det ble en del store biter. Jeg valgte derfor å bruke kniv og finhakke alt etter tur (begynn med hvitløk og fortsett med basilikum, pinjekjerner, ost, salt, pepper og olje) Dette fungerte veldig bra og jeg fikk et vel så bra resultat som med maskin.

Når alt er finhakket (osten kan du rive på rivjern), bruker du bare en teskje og blander det hele sammen og smaker til med salt og pepper. Så kan du ha det på et fint glass og nyte!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar