fredag 12. august 2011

Marinert ovnsbakt laks med couscoussalat

Minst en gang i uka spiser vi laks. Dette er en av de rettene jeg velidg ofte har fått til bra og som samboeren pleier å være ganske fornøyd med. Jeg pleier å kjøpe ferdige fileter som ligger i aliminiumsform - klare til å settes inn i ovnen. Det gjorde jeg nå også, men siden jeg var aleine hjemme i dag og det bare er jeg som skal spise, tenkte jeg at jeg kunne være litt mer vågal enn når det er flere som skal smake resultatet. Derfor prøvde jeg meg på en oppskrift fra "godfisk.no" med honning- og sitronmarinade og couscoussalat. Slik var den:

(2 porsjoner)
Laks:
400g laksefilet uten skinn og ben
1/2 sitron
1/2 lime
1ss honning
1/2 ts dijonsennep
1/2 ts paprikapulver
salt og pepper

Couscoussalat:
1,5 dl couscous
1,5 dl vann
1 ss smør
1 dl fryste erter
1/2 rødløk
1/2 hjertesalat
1/2 ss olivenolje
salt og pepper

Jeg satte ovnen på 200 grader og blandet sammen det som skulle være i marinaden. Det var ganske enkelt. Jeg brukte en visp for å få blandet det skikkelig. Til slutt smakte jeg til med pepper. Så saltet jeg fisken og hadde over marinaden.
Det sto i oppskriften at den kun skulle stå inne i 8 minutter, men jeg lot den stå litt til, for jeg vil helst ha den helt gjennomstekt.

Så gikk jeg løs på couscous salaten
og der ble det litt kluss i mengdeforholdene fordi i oppskriften sto det at jeg skulle koke couscousen som anvist på pakken, derfor fulgte jeg med på mengdeforholdene som sto oppgitt der og glemte at det kanskje sto en annen mengde i oppskriften, noe det gjorde. Det ble derfor en del mer couscous enn det var ment, men jeg fikk den iallefall bra til.
Når couscousen hadde trekt ferdig, blandet jeg inn ertene og lot det stå til de var varme. Så hadde jeg det over i en bolle og hadde i strimlet løk og finrevet hjertesalat. Til slutt strødde jeg på litt salt og pepper på toppen, før jeg blandet det hele. Jeg var litt usikker på hvordan jeg skulle få det godt blandet, men valgte å bruke hendene. Det ble en del søl, men så var det jo også ganske mye couscous!
Slik så den ut tilslutt iallefall:



Både fisken og salaten ble faktisk veldig godt! Jeg har aldri lagd couscous før og faktisk bare spist det én gang også, men det var kjempe raskt og enkelt og jeg kommer helt sikkert til å lage det igjen! Jeg gleder meg til å spise restene i morgen :)



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar