søndag 7. august 2011

Fantastiske rundstykker

Når jeg var på besøk hos en venninne i danmark, fikk jeg en kjempebra oppskrift på grove rundstykker. Disse er utrolig enkle å lage, inneholder ikke fint hvetemel og er så gode at man blir avhengig av dem!

Her er oppskriften:
ca 5 gram gjær (helt sant! Bare bittelitt som trengs. Jeg pleier å bruke ca en klype tørrgjær)
1,5 ts salt
375 g grovmalt hvete
300 g solsikkekjærner
225 g speltflak
7,5 dl vann

Speltflak får du kjøpt på helsekost i en pakke som ser slik ut:

Får du ikke tak i speltflak, går det fint an å bytte det ut med store havregryn (da blir de i tillegg enda billigere).

Jeg pleier å blande alt det tørre i bollen først. Jeg bruker gjerne hendene slik at jeg får tørrgjæren godt fordelt.

Så tar jeg i vannet og blander det godt så det blir til en bløt, grøtete deig.
Denne dekker jeg med plast og setter i kjøleskapet over natta (eller minst 6 timer).

Om morgenen når jeg står opp, går jeg og slår på ovnen og setter boller på bakebrettet ved hjelp av to skjeer. Så setter jeg rundstykkene midt i ovnen på 225 grader i ca 25 minutter, mens jeg gjør meg klar for dagen (På dansk heter ryndstykkene "brusebadsboller" fordi de er så fine å lage mens man dusjer om morgenen!). Du trenger ikke å bruke opp all deigen på en gang, den kan fint stå i kjøleskapet i opptil en uke, så kan du få ferske rundstykker hver morgen!

Når du tar dem ut av ovnen skal de se ca slik ut:


Jeg pleier å legge på masse godt pålegg og grønnsaker, som for eksempel pesto, soltørket tomat, ost, skinke, egg, tomat, paprika, agurk og kanskje litt salat eller spinat på siden. Hvordan kan man motstå noe sånt?? Det er rett og slett avhengighetsskapende!

3 kommentarer:

  1. Du lager verdens beste rundstykke pus;)

    SvarSlett
  2. Hvor mye vatn har du i?

    SvarSlett
  3. Oy det glemte jeg visst å skrive! Jeg har i 7,5 dl vann

    SvarSlett