onsdag 27. juli 2011

sunn og god fastfood 2

Jeg fikk lyst til å komme med enda en rett som jeg egentlig er ganske flink på, blant annet fordi jeg tror at hvis jeg klarer å finne ut av hva jeg allerede er god på, så er det en fin måte å utvikle seg videre, så- her er min twist på alles favorittfastfood, Pizza!

Ja , jeg vet at mange er skeptiske til å bruke sammalt mel i pizzabunnen, men jeg oppfordrer til å prøve før du bestemmer deg, for det gjør pizzaen enda mer smakfull!
Jeg bruker en oppskrift på pizzabunn fra en bok som sikkert mange kjenner til:



før jeg begynner med deigen, setter jeg på ovnen og plata slik at det er klart.

Pizzabunn - grunnoppskrift
1/2 pakke gjær
1 1/2 dl vann
2 ss olje
1 krm salt (jeg er fortsatt ikke sikker på hvor mye et kryddermål er, så jeg tar bare i noe som ser ut som en passelig mengde)
2 dl sammalt hvete
ca 2 dl hvetemel

når det gjelder det sammalte melet, så kan man fint variere det på veldig mange måter, som for eksempel hvaregryn, sammalt bygg, rug. spelt eller hva det skulle være.
Nå hadde det seg slik at jeg var tom for fint hvetemel akkurat da jeg skulle lage pizzaen, der for så tok jeg noe jeg hadde - fint sammalt spelt. Det fungerte veldig bra!


Når jeg bruker tørrgjær syns jeg det er best å blande alt det tørre, unntatt hvetemel (eller i dette tilfellet spelten). Så heller jeg i vann og olje og fyller etter med hvetemel/spelt for å få deigen passe fast (når den ikke klisser og er lett å håndtere).
Så kjevler jeg ut deigen på bakepapir og lar den heve litt under plast mens jeg steker kjøttet.


Og så begynner jeg med fyllet og det er jo her man kan mixe etter smak, ønske og hva man har. Mine tips for en litt sunnere pizza er å være bevisst på hva slags kjøtt man bruker, hvor mye ost man tar på og å bruke masse smakfulle og sunne grønnsaker!

Dette brukte jeg på min pizza:
tomatpurre
arla revet mozzarellaost
Karbonadedeig (et sunnere, renere og mer smakfult og mettende alternativ til kjøttdeig!)
paprika
tomat
champinjong
ananas
løk

Så stekte jeg den på 225 grader i ca 10 minutter.
Slik så den ut da jeg tok den ut av ovnen:


mmmm....!!

Jeg brukte 20 minutter! (og jeg er treg...;)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar