onsdag 31. august 2011

Pestotorsk

Jeg har alltid vært veldig glad i rød fisk, sånn som laks og ørret, men ikke like så glad i hvit fisk, som blant annet torsk. Dette var det på tide å gjøre noe med, så jeg lette fram noen fine oppskrifter på torsk som jeg tenkte å presentere her etter hvert.
Hvis du har vært litt i tvil om hva en kan bruke den fantastiske pestoen til, er dette i tillegg en av mange gode pestoretter:

Inngredienser (2 pors):
400 g torskefilet uten skinn og ben (jeg tok det lettvint og kjøpte den frosne på rema 100.)
1/2 løk
1 ss olivenolje
2 ts pesto
1 fedd hvitløk
1 paprika
100 g brokkoli (jeg syns 100 g virket litt lite, men det var egentlig nok)
1,5 dl grønnsaksbuljong
sitron, salt, og pepper

Jeg delte opp torsken i passende serveringgsstykker og hadde på salt og pepper. Så skar jeg opp grønnsakene - løk i tynne skiver, brokkolien i buketter og paprikaen i biter. Jeg la grønnsakene i en ildfast form, dryppet over litt olivenolje og hadde over buljongvannet før jeg drysset salt og pepper over grønnsakene.



Så la jeg torskestykkene oppå grønnsakene, presset litt sitron over dem og smurte pesto på fisken. Så dekket jeg formen med aluminiumsfolie og stekte den på 200 grader i ca 20 minutter.
Da fikk jeg tid til å dekke bordet og ta den lille oppvasken før jeg kunne nyte maten! Jeg serverte fisken med den samme couscoussalaten som jeg har skrevet om tidligere.
Hvit fisk kan faktisk være kjempe godt!



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar