onsdag 26. oktober 2011

Kyllinglår med basilikum, hvitløk og potetsalat

Dette lagde jeg til middag i dag og det blir ikke siste gang jeg gjør, for dette ble veldig bra!

Potetsalaten passer perfekt til kyllingen og det blir masse god smak!
Det tar litt tid å steke kyllingen, så det er greit å ikke være kjempe sulten når man begynner å lage det.

For 3 porsjoner trenger du:
6 kyllinglår
frisk basilikum (ca 6 ss)
6 båter hvitløk (du kan regulere hvor mye hvitløk du vil ha. Jeg brukte bare 4 i dag, for det var alt jeg hadde.)
olje til pensling
salt og kvernet pepper

Jeg hakket hvitløk og basilikum. Jeg finhakker hvitløken litt bedre enn basilikumen, for jeg syns ikke det er noe særlig å tygge hele hvitløksbiter.



Så blanda jeg basilikum og hvitløk og puttet det under skinnet på kyllinglårene, la dem i en ildfast form, penslet dem med olje og kvernet over salt og pepper. Så satte jeg det i ovnen på 180 grader i ca 40 - 45 min.



Mens kyllinglårene stekte, begynte jeg å koke poteter til potetsalaten. i potoetsalaten trenger du:

ca 600g poteter
ca 100 g bacon
1 bunt vårløk (jeg hadde ikke vårløk, så jeg brukte sjalottløk. Det ble godt da også.
3 ss soltørkede tomater i marinade
ca 200 g fetaost
ca 1/2 pk ruccola
salt og pepper

Når potetene var ferdigkokt, lot jeg dem kjøle seg ned til jeg ikke brente fingrene mine når jeg holdt dem i hånda. Så flekket jeg dem og delte dem i skiver.

Jeg stekte baconet og delte det opp i biter. Så kuttet jeg løken i ringer og blandet den i en bolle sammen med de soltørkede tomatene og fetaosten. Er tomatene hele, del dem i to. De jeg brukte var kuttet opp. så jeg hadde dem bare direkte i bollen. Pass på å få med marinaden. Jeg brukte hendene og vendte inn potetene i resten av ingrediensene, så kvernet jeg over salt og pepper og la ricculaen på toppen. Slik ble det:



Halvvegs i steketiden pakket jeg inn litt plommetomat i folie og la i ovnen.



Kjempegodt!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar